Penziás Péter - Régiségek adás-vétele
Az üzletről
 
Egyebek
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Programajánló, hírek
Programajánló, hírek : MŰZEUM - Iparművészeti Múzeum - Medici-kárpitok: 2008. március 26 - június 30-ig.

MŰZEUM - Iparművészeti Múzeum - Medici-kárpitok: 2008. március 26 - június 30-ig.

www.imm.hu  2008.06.10. 08:08

Amikor, 1513. március 1-jén az alig harmincnyolc éves Giovanni di Lorenzo Medici bíborost X. Leó néven pápává választották, nagyszabású, intenzív munkálatok folytak a vatikáni palota északi szárnyában, a pápai lakosztályok három termében. A nagy méretű falképekből álló impozáns belső dekoráció elkészítését, népes művészcsoport élén, maga Raffaello irányította. Az új egyházfő nagyrabecsülésével és bizalmával tüntette ki az előde, II. Gyula által szerződtetett Raffaellót, egyszersmind a munka folytatásával is megbízta őt. A nagyhírű urbinói "festőfejedelemnek" és az általa vezetett mestereknek a feladata lett a pápai lakosztályok hasonló méretű negyedik termének méltó díszítése - a tervezéstől, az első rajzvázlatok megformálásától a kivitelezésig.

A megvalósítás 1517-ben kezdődött, miután a pápa pontos útmutatást adott az ábrázolások programjára vonatkozóan: a falakat díszítő négy monumentális freskón Nagy Konstantin császár élettörténetének tényszerű illetve legendás eseményeit kívánta látni és láttatni. Az elgondolás hátterében X. Leó pápának az a szándéka állt, miszerint ez a terem lesz a helyszíne a félhivatalos pápai fogadásoknak, az az idő tájt mind gyakoribbá váló grandiózus ünnepi ceremóniáknak. Az egyházfőnek ugyanakkor jó oka volt arra, hogy egy további szempontot is figyelembe vegyen. Azt nevezetesen, hogy a nagyszabású pápai fogadások esetenként fényes díszlakomák is voltak, s ezek a rendre ismétlődő események - a készülő falképek fennkölt és magasztos témájától eltérően - másfajta, oldottabb és játékosabb dekorációt igényeltek. Olyan ábrázolások sorozatát, amelyek méltó és illő keretet adnak az asztali örömök élvezetéhez, anélkül azonban, hogy ellentmondásba kerülnének a "hely szellemével", a pápai lakosztályok méltóságteljes atmoszférájával. Szükség lett tehát arra, hogy a teremben esetenként vendégfalakat állítsanak fel, amelyek egy ugyancsak nagyszabású alkalmi dekoráció elhelyezésére, bemutatására szolgálnak.

Ami az alkalmi dekoráció műfaját, s az ábrázolások témakörét illeti, aligha kétséges, hogy e kérdésekben a pápa döntését Raffaello javaslatai, tanácsai befolyásolták; a kortársak által különösen nagyra becsült urbinói mester ilyen és hasonló ügyekben az egyházfő feltétlen bizalmát élvezte. Amennyire kézenfekvőnek, a helyszínből és a méretekből adódóan logikusnak, magától értetődőnek tűnt a műfaj megválasztása - szövött falkárpitok kívánkoztak ide, a Sala di Costantino falai közé -, annál nagyobb dilemmát jelenthetett a tárgyválasztás. Legyen-e valamiféle "cselekménye" az egyes kompozícióknak, s ha igen, milyen figurák szerepeljenek és népesítsék be azt a - gazdag virág- és gyümölcsfüzérekből összeállított - változatos dekoratív ornamentikát, amely a kárpitok ismétlődő háttérmotívumát képezi?

Raffaello tanácsa és X. Leó pápa elhatározása sajátos, a klasszikus antikvitásból eredő, s a reneszánsz-kori Itáliában felelevenített képzetekre vezethető vissza. Az 1500 körüli évek olasz művészete gyakran, különös előszeretettel és megannyi variációban jelenítette meg azokat a ruhátlan szárnyas gyermekalakokat - puttókat -, akiket a korszak közfelfogása félelem, előítéletek és gyanakvás nélküli, paradicsomi lényeknek tekintett. Akiknek örömteli, önfeledt, tréfás játékait nem korlátozza ráció, a merev szabályok kényszere. Akik a lehető, az elképzelhető legváltozatosabb attributumokkal ábrázolhatók; kecses, bájos formáik szemet gyönyörködtetők, s akik esetenként különböző, üzenet-értékű jelképes eszközökkel is "felruházhatók". Ez utóbbiak olykor alkalmasak arra, hogy célzatos, esetenként didaktikus üzenetet közvetítsenek. Vagy éppenséggel arra, hogy - mint alkalmi, olykor rendhagyó attributumok - a megrendelő "státusát" hangsúlyozzák, őt mint művészetpártoló főpapot, mint egyházfőt dicsőítsék.

Bizonyára ilyen szempontok és megfontolások alapján alakult, formálódott annak a húsz darabos falkárpit-sorozatnak a koncepciója, amelynek kidolgozása, megvalósítása Raffaello munkatársaira várt. Ennek előkészítése során Raffaellónak tekintetbe kellett vennie azt az "elvárást", amelyet a hivatalos pápai propaganda hangoztatott és hirdetett 1513. március 11. után, X. Leó trónra lépését követően, s ami többé-kevésbé meg is felelt a kortársak várakozásának és reményeinek. Nevezetesen az, hogy az új pápa - a nagy tekintélyű Lorenzo il Magnifico fia, aki mögött a kivételes hatalommal és befolyással rendelkező Medici-család mesés vagyona állt - uralkodása virágzó új korszakot, valóságos Aranykort jelent majd a kereszténység, a katolikus egyház történetében.

S minthogy ezt az immár beköszöntött új korszakot maga az új pápa mintegy személyében testesíti meg, illő és szükséges, hogy kellő nyomatékot kapjanak azok a jelentéshordozó jelképes eszközök, amelyek őrá, választott nevére és pápai jelmondatára, valamint családi gyökereire és kötődéseire utalnak. Nem árt ugyanakkor, ha a pajkos puttók önfeledt játéka, a földi örömök dicsérete mellett másfajta asszociációkat is felidéz: a tobzódó gyönyörök kockázataira és veszélyeire, megszelídítésük, megzabolázásuk ideájára, ennek imperatívuszára is emlékezteti a sorozat nézőit, a művek majdani "befogadóit".

Nem kétséges, hogy Raffaello messzemenően figyelembe vette mindezeket a megfontolásokat. Súlyt helyezett arra, hogy a harmónia és bőség korszakát, mint óhajtott és remélt új aranykort, célzatos és félreérthetetlen attributumokkal érzékeltesse és tegye láthatóvá; éspedig összefüggésben a pápai hatalom jelvényeivel - tiara, jogar és kulcsok -, a Medici-család ismert emblémáival - járom és strucctollak -, valamint X. Leó "címerállatával", az oroszlánnal. Ugyancsak szem előtt tartotta, hogy a jelképes jelentésű állat-, főként madárfigurák közül melyek legyenek azok - egyebek között strucc, páva, bakkecske és nyúl -, amelyek szerepeltetése a sorozat különböző darabjain kiváltképp indokolt. Az ily módon megkomponált vázlatrajzokat felhasználva tanítványa, Tommaso Vincidor készítette el - munkatársa, Giovanni da Udine közreműködésével - azokat a nagyméretű kartonokat, amelyek alapján sor kerülhetett a kárpitok leszövésére. Ez utóbbi műveletet a korszak legkitűnőbb brüsszeli műhelyében végezték, Pieter van Aelst irányítása mellett.

Egykorú feljegyzések, írott dokumentumok szólnak a vállalkozás irdatlan költségeiről, s arról, hogy a munka 1520 novemberétől, megszakításokkal, a következő év végéig tartott. Amikor a pompás falkárpitok Brüsszelből Rómába érkeztek, sem a sorozat "inventora", sem a megrendelője nem gyönyörködhetett már bennük. Raffaello még a kartonok elkészítése előtt, 1520. április 6-án meghalt, a pápa mintegy másfél évvel később, 1521. december 10-én követte őt.

A Giuochi di Putti néven ismert falkárpit-sorozat eredeti, 1520-21-ben készült darabjait a vatikáni műgyűjtemények különböző inventáriumai több alkalommal is megemlítik; utoljára 1790-ben. Ezután, vélhetően az 1800 körüli években, a napóleoni háborúk idején kikerültek a vatikáni palotából, s utóbb nyomuk veszett. Valószínűleg elkallódtak és megsemmisültek; ez idő szerint egyetlen eredeti darab hollétéről sincs tudomásunk.

Hogy mégis lehet némi fogalmunk a reneszánsz-kori textilművészet e kiemelkedően jelentős alkotásairól, az elsősorban annak köszönhető, hogy megszületésük idején igen élénk kortársi visszhangot keltettek; egykorú leírások mellett számos tollrajz és sokszorosított grafikai másolat (rézmetszet) készült róluk, illetve az előállításukra szolgáló kartonokról. Továbbá annak, hogy a 17. század első felében Rómában a sorozat jó néhány darabját ismét leszőtték. Nemigen hihető, hogy ez az ismételt kivitelezés az eredeti, Vincidor-féle kartonok alapján történt volna, sokkal valószínűbb, hogy ezúttal új "mintarajzok" készítésére volt szükség. Az azonban bizonyos, hogy ez utóbbiak nemcsak a méretek és a kompozíciós típusok tekintetében, de a részletekben is pontosan, hűen ismételték, rekonstruálták az eredeti, 1520-1521-ben készült kartonokat. Ennek a Rómában készült sorozatnak négy példánya az 1930-as években magyarországi magángyűjteménybe került, majd 1946-ban vétel útján az Iparművészeti Múzeumba jutott. Kiállításunk ezt a különleges művészi élményt nyújtó négy alkotást mutatja be.

       

 

       

 

Iparművészeti Múzeum - Medici-kárpitok - Giuochi di Putti - Első emelet - 2008. március 26 - június 30-ig.

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU